Visselblåsning

Oral Care strävar efter öppenhet och långsiktigt ansvarstagande inom vårdsektorn. Vi uppmuntrar därför alla att rapportera eventuella överträdelser av våra policyer.

Visselblåsarsystemet är till för att uppmärksamma ledningen på potentiellt skadliga aktiviteter inom Oral Care, genom att rapportera faktiska eller misstänkta missförhållanden och regelöverträdelser. Informationen ska vara av allmänt intresse och rapporteras i god tro, även utan säkra bevis.

Om du som anställd upptäcker oegentligheter, bör du först prata med din närmaste chef. Om chefen inte tar frågan på allvar, inte agerar eller är inblandad, kontakta i första hand HR-ansvarig, CFO, kliniketableringsansvarig eller VD.

Vid misstanke om överträdelse

Det finns flera sätt att rapportera överträdelser. Oral Care accepterar inga former av repressalier mot någon som i god tro rapporterar en misstänkt överträdelse.

Du kan rapportera på följande sätt:

Systemet tillhandahålls och hanteras av KPMG Forensic och erbjuder en konfidentiell rapporteringskanal som är tillgänglig dygnet runt, året runt.

Vem kan rapportera missförhållanden

Anmälan om oegentligheter inom Oral Care kan lämnas av arbetstagare, leverantörer, entreprenörer, underentreprenörer, egenföretagare, volontärer och praktikanter, aktieägare och personer som ingår i ett företags förvaltnings-, lednings- eller tillsynsorgan som är verksamma i bolaget.

Även personer som tidigare varit anställda hos Oral Care om missförhållandet skett under anställning samt personer som ännu inte börjat hos Oral Care där information om överträdelser har förvärvats under rekryteringsprocessen eller andra förhandlingar inför ingående av avtal kan göra en anmälan.

Vad kan rapporteras
  • Aktiviteter som kan skada företagets rykte eller varumärke
  • Avvikelser mot företagets uppförandekod, värderingar, etablerad vårdpraxis eller andra interna policyer och rutiner
  • Misstankar om korruption eller intressekonflikter
  • Tvivelaktig bokförings- eller revisionspraxis
  • Aktiviteter som hotar patientsäkerheten
  • Brister i hantering av personuppgifter
  • Allvarliga miljööverträdelser
  • Andra överträdelse av EU-rätt eller svensk rätt
  • Aktiviteter som kan orsaka personskador eller materiella skador
  • Orättvis eller kränkande behandling under anställningen eller vid tillhandahållande av tjänster

 

När ett ärende kommit in

Alla ärenden som rapporteras via visselblåsarsystemet granskas omedelbart av KPMG Forensics specialister. De gör en första bedömning och rekommenderar åtgärder till Oral Cares visselblåsarkommitté.

Om ärendet kvalificeras som ett visselblåsarfall, går det vidare till styrelsens ordförande med tydliga rekommendationer. Beroende på ärendets art kan det utredas internt, överlämnas till polis eller annan myndighet, eller bli föremål för en oberoende extern utredning.

KPMG och visselblåsarkommittén säkerställer att anmälningar inte når någon inom Oral Care som kan vara inblandad i ärendet.

Visselblåsaren får en bekräftelse på sitt ärende senast sju (7) dagar efter ärendet inkommit, samt återkoppling på vidtagna åtgärder inom tre (3) månader.

Visselblåsarkommittén

Oral Cares visselblåsarkommitté har till uppgift att utvärdera och utreda inkommande visselblåsarrapporter från den externa leverantören och ge rekommendationer om åtgärder till styrelsen.

 

Oral Cares policy gällande visselblåsning

Policyn antogs av styrelsen den 2 maj 2022 och omfattar hela Oral Cares verksamhet och koncern, oavsett geografisk belägenhet, inklusive dotterbolag och intressebolag. Den följer EU-direktiv 2019/1937 om skydd för visselblåsare.

 Syfte

Denna policy syftar till att ge Oral Cares intressenter ett säkert sätt att rapportera misstänkta missförhållanden utan rädsla för repressalier. Oral Care strävar efter en öppen företagskultur där rapportering uppmuntras och värdesätts. Vi förväntar oss högsta standard inom alla områden, från patientvård till underleverantörers agerande.

Det är avgörande att ledningen snabbt informeras om eventuella oegentligheter.

Sekretess

För att garantera anonymitet och konfidentialitet tillhandahålls visselblåsarsystemet av en extern partner, KPMG Forensic. Visselblåsare kan välja att vara anonyma genom hela processen, från rapportering till eventuell uppföljning och utredning. All information som avslöjas under utredningen hålls konfidentiell, förutom när det krävs enligt lag för att genomföra utredningen och vidta åtgärder.

Personuppgifter behandlas endast vid behov för att följa upp anmälan och är endast tillgängliga för utsedda personer. Personuppgifter i rapporter raderas när de inte längre behövs, senast två (2) år efter avslutat ärende. Visselblåsares identitet skyddas av strikt sekretess.

Skydd mot repressalier

Den som i god tro rapporterar misstänkta missförhållanden ska inte drabbas av repressalier. Visselblåsare är skyddade från ansvar för brott mot sekretess om de hade rimliga skäl att tro att informationen var nödvändig för att avslöja missförhållandet.

Däremot skyddas inte personer som avsiktligt rapporterar felaktig eller vilseledande information.